|   | 

Rodzaje łożysk kół w samochodzie

Napęd na przednią oś jest obecnie najpowszechniej stosowanym rozwiązaniem w samochodach osobowych. Sprawia to, ze pojawiła się konieczność stworzenia bardziej trwałego łożyskowania przednich kół; w taki sposób powstały dwurzędowe kulkowe łożyska skośne. W chwili obecnej w nowszych samochodach osobowych spotkamy się już z trzecią ich generacją.

Zanim jednak samochody z napędem na przednie koła stały się tak powszechnie produkowane, podstawowym typem łożysk były toczne łożyska stożkowe. Istniało przy nich jednak wiele poważnych mankamentów; przede wszystkim konieczna była okresowa regulacja luzu osiowego oraz częste smarowanie.

W nowoczesnych kulkowych łożyskach skośnych problemy tego typu właściwie nie istnieją; nie wymagają ona od nas żadnych działań, a sama ich wytrzymałość na uszkodzenia jest znacznie większa. Przed chwilą powiedzieliśmy, że obecnie w samochodach montowana jest już trzecia generacja dwurzędowych łożysk skośnych.

Jakie są jednak podstawowe różnice pomiędzy tymi generacjami?

Pierwsza z nich montowana była „na wcisk” w gnieździe zwrotnicy, podczas gdy druga była już w pełni zintegrowana z piastą koła. Najnowsza, trzecia generacja jest już praktycznie zwartym połączeniem zwrotnicy oraz piasty koła. Dwurzędowe łożyska kulkowe odznaczają się sporą odpornością i dość długą żywotnością; są w stanie wytrzymywać nawet 15 lat ciągłego używania.

W praktyce jednak trudno byłoby znaleźć łożyska które są w użyciu tak długo, między innymi dlatego, że na ich żywotność znacznie wpływają również inne elementy samochodu. Mogą to być na przykład uszkodzone uszczelnienia piasty koła, przez które do wnętrza dostają się liczne zanieczyszczenia, mające bardzo zły wpływ na łożyska. Uszkodzenie jednego z kół w samochodzie często jest sygnalizowane przez typowe „buczenie” łożysk.

Często takie odgłosy mogą również oznaczać korozję pożerającą nasze łożyska od środka. Niewłaściwa praca łożysk jest sygnalizowana również przez wyraźnie odczuwalne drgania koła; do poprawnego zdiagnozowania takiego problemu potrzebne jest uniesienie całego samochodu na podnośniku.

Sposób wymiany łożysk różni się od konkretnej ich generacji; w przypadku pierwszej odbywa się to za pomocą ręcznej prasy hydraulicznej. Z kolei przy łożyskach trzeciej generacji całość wymaga od nas jedynie odkręcenia, a następnie przykręcenia kilku śrub. Trzecia generacja takich łożysk jest aktualnie spotykana w samochodach osobowych praktycznie wszystkich segmentów.

Zobacz również