|   | 

Jak zwalczyć dolegliwości żołądkowo-jelitowe?

Nieprzyjemne dolegliwości żołądkowe dotykają każdego z nas, jednak nie każdy traktuje je poważnie. Najczęściej bagatelizujemy wzdęcia lub ból tłumacząc sobie to ciężkostrawnym posiłkiem. Warto jednak obserwować swój organizm i nie lekceważyć niepokojących objawów. Jak wyglądają problemy żołądkowe oraz jak sobie z nimi radzić?

Zaburzenia żołądkowe i jelitowe mogą przyjąć wiele odmian, takich jak: ból brzucha, skurcze, uczucie pełności i ciężkości, wzdęcia, gazy czy nudności. Wbrew pozorom nie tylko złe nawyki żywieniowe czy nieprawidłowa dieta odpowiadają za te przykre dolegliwości. Coraz częściej duży wpływ na dyskomfort ma szybkie tempo życia oraz zwiększony poziom codziennego stresu. Z czasem objawy nasilają się i towarzyszą nam przez cały czas, co znacznie obniża komfort życia, zmniejsza energię oraz ogranicza naszą aktywność. Obok wspomnianych wcześniej przyczyn za dolegliwości żołądkowe odpowiadają też uwarunkowania genetyczne i czynniki środowiskowe, typu rozstrój emocjonalny, podróżowanie, zmiany diety i leki. Na bóle żołądka i skurcze jelit wpływ mają także: zbyt słaba aktywność mięśni żołądka, zaburzona motoryka jelit, nadwrażliwy układ nerwowy jelit, zwiększona ilość gazów jelitowych czy stan zapalny. Najważniejsze w leczeniu jest prawidłowe rozpoznanie i ustalenie przyczyn, a następnie dobranie właściwego preparatu.

Objawy, przyczyny i leczenie

Najczęściej dokuczają nam bóle i skurcze brzucha, nudności, wzdęcia i gazy. Czasami pojawiają się pojedynczo, ale często w skumulowanej formie, co jeszcze bardziej wytrąca nas z rytmu dnia i zaburza normalne funkcjonowanie. Bóle i skurcze brzucha zazwyczaj są krótkotrwałe, lecz wiążą się z dużym dyskomfortem. Mogą pojawiać się bez względu na proces trawienia – po jedzeniu lub w trakcie. Dolegliwości pojawiają się, ponieważ żołądek nie powiększa swojej objętości wraz z przyjmowanym pokarmem. Mięśnie stają się przez to nadwrażliwe, co my odczuwamy jako ból lubmy skurcz. Aby złagodzić zaburzenia unikaj pokarmów, które wywołują ból żołądka, nie jedzmy w stresie oraz wykonujmy łagodne ćwiczenia. Kolejne zaburzenia żołądkowo-jelitowe to nudności, które potrafią być bardzo uciążliwe i mogą nawet doprowadzić do wymiotów. Mdłości to nie tylko brak ochoty na jakąkolwiek aktywność, ale też brak apetytu i złe samopoczucie. Najczęściej powoduje je spożycie nieświeżego pokarmu, zatrucie, choroba lokomocyjna czy też zmiany hormonalne, np. te związane z ciążą. Ale nudności mogą towarzyszyć nam także przez problemy trawienne, czyli zbyt mocno pobudzone mięśnie żołądka, które kurcząc się sprawiają, że pokarm „wraca”. Musimy obserwować swój organizm, aby unikać spożywania pokarmów, po których czujemy dyskomfort, jedzmy powoli, bez pośpiechu, przeżuwając każdy kęs bardzo dokładnie. Wzdęcia to silne naprężenia i rozdęcia brzucha połączone z dyskomfortem. Ich następstwem mogą być nieprzyjemne oraz wstydliwe wiatry. Jednym z powodów powstawania wzdęć jest połykanie powietrza w czasie jedzenia lub picia lub spożywanie ciężkostrawnych pokarmów, typu cebula, kapusta czy fasola. Bardzo ważne jest odstawienie tego typu jedzenia oraz napojów gazowanych.

Ziołowa pomoc

Możemy też zastosować ziołowy lek na wzdęcia łagodzący objawy (http://www.iberogast.pl/pl/twoje-dolegliwosci/) i pozwalający na powrót do normalnego funkcjonowania. Gazy, wzdęcia i ból brzucha to chyba najbardziej niekomfortowe przypadłość spośród żołądkowych dolegliwości. Wydalanie gazów to naturalny proces, jednak czasami przyjmuje zbyt intensywną formę, co wprawia nas w zakłopotanie oraz zawstydzenie. Gazy, podobnie jak wzdęcia, pojawiają się kiedy jemy zbyt szybko i wraz z posiłkiem połykamy powietrze, które zbiera się w jelitach jako gaz. Gazy mogą być także wynikiem zaburzonej perystaltyki przewodu pokarmowego. Czasami towarzyszy im dodatkowo ból oraz nieprzyjemne uczucie napięcia. Również w tym przypadku najlepiej jeść i przeżuwać powoli oraz dokładnie. a także unikać pokarmów ciężkostrawnych oraz tych, powodujących wzdęcia, czyli kapusta, fasola czy rośliny strączkowe. Warto wspomóc się naturalnym, ziołowym preparatem, jak np. Iberogast. Lek na gazy uaktywnia zbyt wolno lub słabo poruszające się mięśnie układu pokarmowego, dzięki czemu ułatwia pozbycie się nadmiaru powietrza i nagromadzonych gazów.

Materiał partnera zewnętrznego

Zobacz również