|   | 

Dlaczego warto zarejestrować domenę „.eu”, czyli najważniejsze informacje na temat domeny europejskiej

Wybór odpowiedniej domeny dla własnego serwisu internetowego to niezwykle ważna decyzja. Te niepozorne dwa lub trzy znaki na końcu adresu internetowego mają wpływ na to, jak brzmi nazwa, czy łatwo ją zapamiętać, w wielu sytuacjach zdradza również kraj pochodzenia lub też szerszy obszar, z którego dany podmiot pochodzi. Przykładem może być domena europejska – „.eu”. Skąd wzięła się domena europejska? Kto ma prawo z niej korzystać? Komu warto polecić domenę „.eu”? Poniżej  najważniejsze informacje na temat domeny europejskiej.

Domena europejska, czyli krótka historia „.eu”

Domenę europejską uruchomiono w grudniu 2005 roku. Początkowo miała być przeznaczona do użytku tylko dla instytucji i podmiotów publicznych związanych z Unią Europejską. Jednak już w kwietniu 2006 roku „uwolniono” ją. Nie oznacza to, że z domeny europejskiej mógł skorzystać każdy. Zarejestrować ją może osoba prywatna zamieszkująca teren Unii Europejskiej, a także firma lub organizacja zarejestrowana na terenie Wspólnoty Europejskiej. Korzystanie z „.eu” rozszerzono także na osoby i podmioty z Islandii, Liechtensteinu oraz Norwegii.

Miliony chętnych na rejestrację domeny europejskiej

Operatorem domeny europejskiej jest EURid (European Registry for Internet Domains). To niekomercyjna instytucja, która zrzesza rejestratorów i operatorów domen z kilku krajów wspólnoty, między innymi Belgii, Czech czy Włoch. W EURid działają również przedstawiciele ogólnoeuropejskich instytucji zrzeszających podmioty działające w sieci. Według danych operatora w sumie zarejestrowanych jest aż 3 miliony 815 tysięcy domen europejskich.

Rejestracja domeny „.eu” – czy warto?

Wyżej zaprezentowana liczba pokazuje, że domena europejska jest jedną z najpopularniejszych domen najwyższego poziomu. Przegrywa, co prawda, z domenami krajowymi czy najpopularniejszą, czyli „.com”. Nie oznacza to jednak, że nie warto wybierać domeny europejskiej. Wręcz przeciwnie. Są sytuacje, w których może podnieść prestiż, a także wyraźnie wskazać zakres działalności. Jeśli firma chce działać szerzej niż lokalnie albo krajowo, wybór „.eu” jest naturalny. Od razu wskazuje też pochodzenie firmy, a także fakt, że stosuje się do takich samych przepisów i regulacji, jak inne podmioty z Unii Europejskiej. Krótko mówiąc, domena „.eu” już samym adresem internetowym, przekazuje odwiedzającemu serwis wiele informacji na temat podmiotu, który się za nią kryje.

Gdzie rejestrować domenę?

Zarówno domenę europejską, jak i inne warto rejestrować u sprawdzonych dostawców usług. W takiej sytuacji, oprócz samej domeny otrzymuje się szerokie wsparcie, a także wyższy poziom bezpieczeństwa – na przykład przez stosowanie zabezpieczenia domeny protokołem DNSSEC lub certyfikatem SSL. Na koniec koniecznie trzeba podkreślić, że sam wybór domeny, w tym domeny europejskiej, to dopiero początek drogi do zaistnienia w sieci.

 

Artykuł sponsorowany

Zobacz również