|   | 

Klocki hamulcowe – jak sprawdzić ich zużycie?

Nie ma wątpliwości, że jednym z najważniejszych elementów decydujących o bezpieczeństwie podróżowania samochodem jest układ hamulcowy. Właśnie dlatego należy regularnie weryfikować jego sprawność, a zwłaszcza sprawdzać ją przed każdą dłuższą jazdą.

Nawet najwygodniejszy i najszybszy samochód nie spełni swojego zadania, jeśli hamulce nie będą w nim sprawne. Jednym z elementów układu hamowania, jaki trzeba regularnie sprawdzać, zwłaszcza przed długą trasą, są klocki hamulcowe. Nie sprawia to większego problemu nawet mało doświadczonym mechanikom, ale jest ważne ze względu na bezpieczeństwo własne i innych użytkowników drogi. W jaki sposób zweryfikować stan  klocków hamulcowych?

Objawy zużycia klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe to podstawowy element całego układu hamowania. W wielu autach montuje się je tylko z przodu – w tylnej osi zakładane są wtedy bębny hamulcowe. Stopień zużycia okładzin klocków hamulcowych można zweryfikować samodzielnie po odkręceniu kół. W zaciskach hamulcowych znajdują się specjalne otwory kontrolne przeznaczone do tego celu. Jeśli rowek na okładzinach jest niewidoczny, oznacza to, że klocki trzeba wymienić. Specjaliści są przy tym zgodni co do kwestii zakupu nowych klocków – powinny one być oryginalne. Warto wiedzieć, że tańsze zamienniki nierzadko są gorszej jakości, ich kształt nie jest dopasowany do zacisków hamulcowych, a ponadto charakteryzują się one mniejszą odpornością na obciążenia termiczne i mechaniczne. Jeśli materiał okładzin nie spełnia parametrów zalecanych przez producenta, same klocki zużywają się szybciej, a droga hamowania – wydłuża. Dlatego też dla własnego bezpieczeństwa zdecydowanie lepiej jest zdecydować się na zakupy u sprawdzonego dostawcy oferującego oryginalne części, jak np. Sklep BMW.

Kiedy wymieniać?

Trudno jednoznacznie określić jaka jest żywotność klocków hamulcowych, bo wiele zależy od ich jakości, ale też od preferowanego przez kierowcę stylu jazdy. W niektórych autach konieczność ich wymiany sygnalizuje odpowiednia kontrolka, zdarzają się też klocki ze specjalnymi czujnikami zużycia, które wydają charakterystyczny dźwięk, kiedy ich okładzina jest mocno wytarta. Z całą pewnością należy je sprawdzać – podobnie jak stan całego układu hamulcowego – podczas standardowych badań technicznych. Podczas wymiany tego elementu należy wyczyścić i nasmarować prowadnice zacisków hamulcowych, zweryfikować stan tarcz hamulcowych czy działanie rozpieraków. Co prawda ze zbadaniem stopnia zużycia klocków hamulcowych poradzi sobie niemal każdy, jednak na ich wymianę warto umówić się z mechanikiem. Po odebraniu auta z serwisu należy pamiętać, że wszystkie nowe elementy powinny się dopasować ze sobą i dotrzeć. Dlatego też przez kilkadziesiąt kilometrów trzeba zachować ostrożność, a więc jeździć wolniej i unikać gwałtownego hamowania. Jest to ważne ze względów bezpieczeństwa, bo w razie konieczności zatrzymania pojazdu może się okazać, że droga hamowania jest dłuższa od spodziewanej.

Materiał partnera zewnętrznego

Zobacz również