|   | 

Przejdź na dietę zasadową i zapobiegnij skutecznie ryzyku chorób przewlekłych

Czy zdajesz sobie sprawę z faktu, iż zdecydowana większość współczesnych chorób cywilizacyjnych jest spowodowana zaburzeniem równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Spożywamy produkty żywnościowe wykazujące właściwości silnie zakwaszające, co powoduje spadek odporności, a w konsekwencji rozwinięcie się stanów zapalnych. W tym momencie jesteśmy już tylko o krok od zachorowania na przewlekłą chorobę. 

Jak się na szczęście okazuje, dieta zasadowa pozwala w szybkim czasie powrócić do pełni zdrowia i witalności. Dzięki zastosowaniu się do porad z artykułu osiągniesz idealne pH krwi – w granicach 7,36. 

Na czym polega dieta zasadowa?

Opiera się ona przede wszystkim na założeniu, że w celu zachowania nienagannego zdrowia należy zachować optymalne proporcje pomiędzy produktami zakwaszającymi a alkalizującymi. Tych pierwszych powinno być w jadłospisie co najwyżej 15%, podczas gdy produkty zasadowe mogą stanowić nawet 85%. Niestety mało kto zdaje sobie sprawę z tego, co można tak naprawdę zaliczyć do obu z wymienionych kategorii. Spożywamy więc bez opamiętania dania typu fast-food, białe pieczywo, cukier, czerwone mięso, nabiał czy konserwy. Oprócz nich silne działanie zakwaszające wykazuje alkohol, kawa, ciastka i inne wypieki, sól, oleje roślinne, a także wszelkiego typu potrawy smażone. Gdybyśmy natomiast wiedzieli, jak silnie zakwaszają one organizm, z całą pewnością zmienilibyśmy wówczas dotychczasowe niezdrowe nawyki. 

Najbardziej zakwaszające produkty to także żywność zaliczana do zdrowej, jednak spożywana w nadmiarze potencjalnie niebezpieczna. Należy do niej zaliczyć przede wszystkim:

1. Kakao i ciemną czekoladę;
2. Melasę oraz miód pszczeli;
3. Kurze jaja (także ekologiczne);
4. Ryby;
5. Część spośród owoców (żurawinę, jagody, borówki oraz śliwki);
6. Fasole oraz ziemniaki. 

Niepokojące może być zarazem to, że nie wystarczy sama dieta zasadowa. Produkty powodujące zakwaszenie organizmu należy bowiem rozszerzyć również o tytoń. Warto więc koniecznie rzucić palenie, chcąc przywrócić równowagę kwasowo-zasadową. Konieczne będzie zarazem zwalczenie stresu, który w równym stopniu jak niewłaściwe odżywianie oraz nałóg tytoniowy zakwasza nasze żywe komórki. 

zakwaszenie organizmu

Dieta zasadowa – produkty alkalizujące 

Na szczęście istnieje ogrom produktów o zasadowym pH, które pozwalają przywrócić równowagę organizmu. Są to przede wszystkim nieprzetworzone produkty roślinne, a zwłaszcza zielone warzywa. Pewnym zaskoczeniem może być fakt, że kwaśna cytryna tak naprawdę doskonale alkalizuje. Z tego właśnie powodu warto wypijać ją od razu po porannym wstaniu z łóżka. Podobnie działa także zielona herbata, która za sprawą dużej zawartości flawonoidów jednocześnie skutecznie zapobiega ryzyku zachorowania na nowotwory. 

Do produktów niezbędnych w diecie zasadowej zaliczyć należy także:

1. Skiełkowane nasiona;
2. Kozie mleko;
3. Kaszę jaglaną;
4. Płatki orkiszowe;
5. Kaszę gryczaną;
6. Amarantus;
7. Komosę ryżową;
8. Siemię lniane;
9. Sałatę w różnych odmianach;
10. Każdy rodzaj kapusty;
11. Jarmuż;
12. Brukselkę;
13. Kalarepę;
14. Karob – chleb świętojański;
15. Sól himalajską;
16. Olej lniany;
17. Oliwę z oliwek;
18. Kiwi;
19. Banany;
20. Jabłka.

Oprócz tego chcąc przywrócić odpowiednie pH krwi warto zapewnić sobie umiarkowaną aktywność fizyczną. Nie chodzi bynajmniej o ciężkie treningi na siłowni czy bieganie w maratonach. Wystarczy spokojny spacer każdego wieczora lub poranna gimnastyka czy joga. 

Jakie choroby powoduje zakwaszenie organizmu?

Zakwaszony organizm to prosta droga do rozwinięcia się wielu chorób przewlekłych, które stały się dziś prawdziwą plagą w społeczeństwie zachodnim. Należy do nich zaliczyć przede wszystkim:

1. Różnego typu alergie;
2. Nowotwory;
3. Cukrzycę;
4. Miażdżycę i choroby serca;
5. Nadciśnienie tętnicze;
6. Zespół przewlekłego zmęczenia;
7. Depresję i bezsenność.

Dieta zasadowa - jadłospis

Jeśli zamierzasz przejść na dietę zasadową, jadłospis na każdy dzień powinien być zatem bogaty przede wszystkim w nieprzetworzone produkty roślinne – warzywa, owoce i ziarna zbóż. Nie powinno w nim także zabraknąć nierafinowanych olejów tłoczonych na zimno oraz zielonej herbaty. Pamiętaj także o tym, aby każdej doby wypijać co najmniej 2 litry czystej wody mineralnej. 

Więcej cennych informacji o diecie zasadowej uzyskasz na stronie: Dieta zasadowa - produkty, przepisy, jadłospis >>

W trakcie diety zasadowej przepisy od poniedziałku do piątku mogą być chociażby następujące:

1. Poniedziałek: na śniadanie kasza jaglana z bananem, jabłkiem, kiwi oraz łyżką karobu, na obiad zupa jarzynowa, na kolację chleb orkiszowy z pomidorem i sałatą;
2. Wtorek: na śniadanie sałatka z porem, szpinakiem, kapustą i oliwą z oliwek, na obiad kasza gryczana z pieczoną papryką, a także gotowaną na parze marchewką i kalafiorem, na kolację sok owocowo-warzywny z wyciskarki;
3. Środa – na śniadanie płatki orkiszowe z pieczonym jabłkiem, na obiad zupa soczewicowa z pomidorami, na kolację chleb razowy z rzodkiewką, sałatą i kapustą kiszoną;
4. Czwartek – na śniadanie komosa ryżowa z marchewką i brokułami, na obiad kasza jaglana z jabłkiem i cynamonem, na kolację chleb orkiszowy z kiszonym ogórkiem i papryką;
5. Piątek – na śniadanie kasza jaglana z bananem, na obiad zupa ogórkowa, na kolację pieczony bakłażan.

W sobotę i niedzielę możesz sobie pozwolić na produkty nieco zakwaszające – ryby, ekologiczne sery, czy jajka prosto od kury z wolnego wybiegu. Pamiętaj jednak koniecznie o tym, aby nie łączyć ich spożywania z węglowodanami, natomiast nie zapominaj o dodawaniu do nich obficie świeżych warzyw. 

Dieta zasadowa doprowadzi Twój organizm do pełni zdrowia i witalności, a także zapewni szczupłą sylwetkę. Nie czekaj więc do jutra – już dzisiaj wprowadź odpowiednie zmiany do swojego jadłospisu.

Przeczytaj również: Poznaj zalety wyciskarki wolnoobrotowej i pij zdrowe soki >> 

Zobacz również