|   | 

Planowanie komunikacji marketingowej

Często bywa tak, że uważamy, że mamy dobry produkt i świetną cenę, ale nie przekłada się to w żaden sposób na wyniki finansowe. Rzecz czy usługa nie sprzedaję się, mimo iż powinien być na nią popyt. Kłopot może nie leżeć w produkcie, ale w tym, że klienci o nim nie wiedzą.

Czym jest komunikacja marketingowa?

Najprościej jest to sposób w jaki klienci dowiedzą się o twoim produkcie. Komunikacja jest niesamowicie ważną częścią reklamy, na niej budowane są wszystkie inne działania. Istnieją na rynku produkty, o których ludziom się nie śniło. Są takie, które trafiły idealnie w gust i w potrzeby konsumentów i od razu wygrały na rynku. Takie, które ułatwiły życie, i o których klienci naprawdę marzyli, ale może nie wiedzieli, jak to nazwać.

Z drugiej strony jest grupa produktów i usług, które nie są niezbędne do życia a jednak odcisnęły swoje piętno w historii i pozostają stałym elementem pop-kultury. Bo czy na przykład kolejny czekoladowy batonik, poza względami smakowymi przynosi dodatkowe korzyści? Niekoniecznie. Zanim się pojawił nikt go nie pragnął, dziś osiąga milionowe przychody. Komunikacja marketingowa w tym przypadku sprawiła, że ludzie zapragnęli sięgać p właśnie ten czekoladowy batonik pośród innych, mimo że nie przynosił żadnych dodatkowych benefitów w postaci dobrego zdrowia czy lepszego samopoczucia.

Ten oto losowy czekoladowy batonik prezentowany jest konsumentom jak lek na całe zło. Dzięki nie mu będą popularni, milsi, osiągną sukces, zaspokoją pokusę czy cokolwiek innego. Budowanie pozytywnego skojarzenia jest jednym z elementów skutecznej strategii komunikowania o marce. Konsument wybierze ten produkt, ponieważ wiąże się z nim konkretny ładunek emocjonalny i budzi pozytywne skojarzenia. Chce być jak postaci z reklamy.

Czy agencja jest nam potrzebna?

Może się wydawać, że strategie komunikacji to nic trudnego i każdy jest w stanie taki plan wyprodukować. Przecież nie ma nic łatwiejszego niż dobrze mówić o danym produkcie i ludzie go kupią. Gdyby tak było stanowisko komiwojażera nadal miałoby rację bytu i byłoby prawdopodobnie najlepiej opłacanym stanowiskiem w historii.

Ale świat się zmienia i to co teraz jest elementem już tylko filmowych westernów, czyli pan w meloniku stojący na zbitej z desek scenie, pośrodku sennego amerykańskiego miasteczka zachwalający magiczny płyn, nie miałoby szans obecnie. Jasne, przecież są prezentacje garnków czy magnetycznych materaców i te rzeczy fantastycznie się tam sprzedają, ale te marki również mają opracowaną dokładną strategię komunikacji o produkcie! Nic nie dzieje się przypadkiem.

By być dobrym strategiem komunikacji potrzeba porządnego warsztatu, pasji i zaangażowania. Osoby pracujące na co dzień w agencjach reklamowych zjadły zęby na tego typu przedsięwzięciach. Nie wystarczy więc stworzyć u siebie nowego stanowiska i zatrudnić pani Basi po socjologii czy ASP, aby wymyśliłam nam porządną reklamę. O nie. Tu potrzeba specjalistów!

Zatrudniamy agencję

Obecnie na rynku funkcjonuje tak wiele agencji komunikacji marketingowej, że warto trochę poszukać i zapoznać się z ofertą każdej z nich. Znaleźć taką, której profil i specjalizacja będą jak najlepiej odpowiadały naszym potrzebom. Jednym z ważnych elementów może być szerokie doświadczenie, ugruntowana pozycja i pokaźne portfolio. A także wykaz wyników finansowych klientów. To potwierdzi, że taka agencja wie co robi.

Oczywiście może się okazać niekiedy, że wygra świeże spojrzenie, otwarty umysł i odrobinę szczęścia, jednak w komunikacji marki ważny jest warsztat i znajomość mechanizmów. Komunikowanie nigdy nie opiera się na przypadku. To ciąg ściśle powiązanych ze sobą działań obliczonych na konkretny skutek.

Agencje komunikacji marketingowej posiadają również zazwyczaj kompetencję w wielu obszarach, takich jak:

  • Analiza Big Data – to analiza danych pozyskanych z wielu źródeł, kompleksowo i globalnie. Na przykład danych pozyskanych z social mediów.
  • Badania marketingowe – jakościowe i ilościowe. Diagnozują rynek i szukają pola dla naszego nowe produktu.
  • Planowanie komunikacji – planują przepływ informacji w ramach projektu. Kto, co i gdzie ma działać.
  • Planowanie kampanii marketingowych.
  • Opracowują kompleksowy wizerunek firmy.

Artykuł sponsorowany

Zobacz również