|   | 

Odwodnienie po biegunce — jak mu zapobiegać?

Biegunka może dopaść każdego, niezależnie od wieku czy płci. Sama w sobie jest po prostu nieprzyjemną dolegliwością, utrudniającą normalne funkcjonowanie. Może jednak doprowadzić do niebezpiecznego dla zdrowia odwodnienia – groźnego zwłaszcza dla maluszków!

Jakie są przyczyny biegunki?

Biegunka jest tak naprawdę objawem zewnętrznym stanu zapalnego. Spowodować go mogą toksyny lub infekcja wirusowa. Błona śluzowa jelit staje się nieszczelna, przez co przenikają do nich płyny – a w efekcie stolec jest bardzo rzadki. Uszkodzona błona sprawia, że pokarmy nie są trawione, a pochodzące z nich wartości odżywcze nie są wchłaniane do organizmu.

Biegunka może być spowodowana różnymi czynnikami, jednak najczęściej jej przyczyną jest zatrucie pokarmowe. Biegunka może też być symptomem infekcji przewodu pokarmowego lub alergii (np. nietolerancji laktozy).

Niezależnie od przyczyn, które wywołały biegunkę, jest ona bardzo niebezpieczna – podczas wydalania rozwodnionego stolca organizm traci bardzo dużo wody, a wraz z nią także innych substancji istotnych dla funkcjonowania całego organizmu.

Odwodnienie może nastąpić nie tylko w wyniku biegunki, ale także wymiotów. W obu przypadkach jest ono tak samo groźne, zwłaszcza dla maluszków. Sprawdź, jak pomóc dziecku w razie wymiotów!

Jak zapobiec odwodnieniu podczas biegunki?

Podczas biegunki tracimy nie tylko wodę z organizmu, ale również elektrolity i sole mineralne – dlatego nawadnianie jest pierwszym krokiem, gdy tylko pojawi się luźny stolec. Najlepiej jest sięgnąć nie po zwykłą wodę, a po doustny płyn nawadniający (np. Orsalit), dzięki czemu uzupełnimy utracone składniki odżywcze. Więcej na ten temat dowiesz się na www.orsalit.pl.

Kiedy pojawi się biegunka, trzeba pamiętać o regularnym piciu, nie tylko gdy odczuwamy pragnienie. Najlepiej jest popijać wodę lub płyn nawadniający co kilkanaście minut po kilka łyków. Po płyn nawadniający sięgaj koniecznie po każdym ataku biegunki. Jeśli nie odczuwasz głodu czy wręcz nie masz apetytu – nie zmuszaj się do jedzenia, pamiętaj jednak o piciu.

Warto również już w czasie biegunki rozpocząć odbudowę właściwej flory bakteryjnej za pomocą probiotyków. Właściwy skład mikroflory jelitowe pomoże załagodzić przebieg biegunki oraz przyspieszy powrót do zdrowia.

Materiał partnera zewnętrznego

Zobacz również