|   | 

Jak sprawdzić uszczelkę głowicy?

Wpis z serii "Jak sprawdzić ...?" . Tym razem skupimy się na uszczelce głowicy. Dowiedz się więcej o jej budowie i funkcji oraz jak rozpoznać uszkodzenie.

Uszczelka znajduje się pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Spełnia następujące funkcje:

  • Zapewnia szczelność pomiędzy blokiem silnika i głowicą
  • Przepuszczanie wysokich temperatur przez komorę spalania i izolację termiczną.
  • Oddzielanie oleju i płynu chłodzącego

Może pracować w ekstremalnie trudnych warunkach. Ekstremalne temperatury mogą spowodować awarię, nawet przy ciśnieniu 200 barów. Ciśnienie w oponie samochodowej to około 2-3 bary. Uszczelka jest trwała, ale może ulec zmęczeniu i uszkodzeniu.

Jak sprawdzić uszczelkę głowicy - Oznaki zużycia

Woda, kanały olejowe i cylindry przechodzą przez uszczelkę. Istnieją trzy rodzaje wycieków, które mogą wystąpić w zależności od lokalizacji uszczelki: wycieki płynu chłodzącego, wycieki oleju lub przedmuch spalin. Każdy z nich może prowadzić do awarii silnika. Uszkodzenie uszczelki może być scharakteryzowane przez:

Sprawdź również: Test uszczelki pod głowicą na stronie https://real-tech.pl/uszkodzona-uszczelka-pod-glowica-jak-rozwiazac-problem_ealo.a

1. Pęcherzyki płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym

Odkręć korek zbiornika wyrównawczego i włącz silnik. Spaliny mogą przedostawać się do układu chłodzenia, jeżeli ze zbiornika wydobywają się pęcherzyki powietrza lub lekki dym. Jeżeli pęknięcia uszczelek są duże, płyn chłodzący może przedostać się do komory spalania i zatkać części. Najczęstsze jest uszkodzenie pomiędzy kanałem wodnym, cylindrem i układem chłodzenia. W następnej części pokażę jak sprawdzić czy w układzie chłodzenia nie ma spalin.

Bulgotanie NIE musi oznaczać, że uszczelka głowicy jest uszkodzona. Jeśli samochód posiada chłodnicę zaworu EGR, może to również wskazywać na problem.

2. Osad pod korkiem

Należy sprawdzić, czy w zbiorniku, pod bagnetem lub na korku wlewu oleju nie ma osadów przypominających majonez. Termin "majonez" odnosi się do emulsji oleju i płynu chłodniczego. Może to być spowodowane pęknięciem uszczelki między kanałem wodnym (lub olejowym) a głowicą, co umożliwia mieszanie się oleju z płynem chłodzącym.

Osad pod korkiem wlewu oleju nie musi wskazywać na uszkodzenie uszczelki. Może to być spowodowane jazdą na krótkich dystansach, stosowaniem oleju niskiej jakości lub niedogrzewaniem silnika.

silnik

3. Utrata płynu chłodzącego

Należy kontrolować poziom płynu chłodzącego w zbiorniku. Jeśli poziom płynu chłodniczego w zbiorniku spada, może to oznaczać nieszczelność uszczelki między kanałem olejowym a wodnym. W przypadku dużego wycieku na bagnecie mogą pojawić się "oczka". Silnik może być również przegrzany w wyniku nieszczelności. Wskaźnik temperatury może nawet osiągnąć czerwoną strefę.

4. Szaro-biały dym

Pęknięcie pod głowicą pomiędzy kanałem olejowym a cylindrem może być powodem, dla którego samochód pali na biało. To powoduje dym przez wpuszczanie oleju.

Dym może również wskazywać na zły dobór paliwa lub wypalony filtr DPF.

5. Twardniejące przewody chłodnicy lub utrata mocy

Należy sprawdzić przewody chłodnicy. Jeśli węże są zbyt twarde (nie uginają się przy ściskaniu), może to oznaczać, że w układzie chłodzenia panuje zbyt duże ciśnienie. Może być również odczuwalny spadek mocy samochodu wraz ze spadkiem ciśnienia w układzie spalania.

Zobacz również

E-mail: sugestia@adssupport.pl

ADSSupport to portal wielotematyczny, na którym znajdziesz szereg cennych porad, informacji i artykułów z różnych dziedzin życia. Zapraszamy!