|   | 

Zmiana opon z zimowych na letnie. Kiedy należy to zrobić?

Wiosna nadeszła za wczasu nadszedł czas, aby zmienić opony z zimowych na letnie. Zmiana opon jest teraz możliwa. Z powodu trwającej pandemii sklepy z oponami zostały zobowiązane do przestrzegania procedur bezpieczeństwa.

Jedynym punktem styku pomiędzy oponami pojazdu a drogą jest opona. Stan opon ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Decydują one o przyczepności i drodze hamowania pojazdu lub motocykla, a także o jakości ich bieżnika. Jednak ludzie, którzy uważają, że opony zimowe są bezpieczniejsze od letnich, są w błędzie. Może to doprowadzić do utraty życia lub zdrowia. Według ADAC, droga hamowania na oponach zimowych w lecie może być nawet o 16 metrów dłuższa niż na oponach letnich.

Kiedy powinieneś zmienić opony? Temperatura jest najważniejszym czynnikiem

Ale czy powinniśmy czekać, aż spadnie pierwszy śnieg, zanim udamy się do garażu? Eksperci twierdzą, że nie. Aby uniknąć mrozu, najlepiej jest poczekać, aż średnia dzienna temperatura wyniesie 7 stopni Celsjusza. Ponieważ chwilowe ocieplenie nie gwarantuje znaczącej zmiany temperatury na powierzchni drogi, lepiej na bieżąco śledzić prognozy pogody.

Ważne jest, aby sprawdzić datę produkcji opon. Ponieważ nie zaleca się używania tego samego kompletu opon przez ponad 8 lat, warto to sprawdzić. Po tym czasie mieszanka gumowa zaczyna się starzeć i traci swoją elastyczność, niezależnie od sposobu przechowywania. Datę produkcji można znaleźć na oponie. Pierwsze dwie cyfry to tydzień, a ostatnie cztery to rok. Opony mogą zużywać się szybciej, jeśli dużo jeździ się samochodem.

Opony zimowe są najlepsze do jazdy w lecie. Jest to zły pomysł.

Niektóre opony nie są bezpieczne przy prędkościach autostradowych i temperaturze 60°C.

Nie jest to jedyny problem, że jazda na oponach zimowych jest nieekonomiczna. Jazda na oponach pozasezonowych może zwiększyć zużycie paliwa o kilka punktów procentowych i przyspieszyć zużycie bieżników opon zimowych, które są wykonane z miękkiej mieszanki. To jest najbardziej niebezpieczny element. Opony letnie na suchej nawierzchni gorzej hamują i lepiej trzymają się zakrętów, a opony zimowe w lecie są znacznie bardziej podatne na poślizg. Są też mniej odporne na aquaplaning, a w warunkach letnich mogą się bardziej przegrzewać, co może powodować uszkodzenia ich wewnętrznych warstw. Podczas jazdy z prędkością 140 km/h koło samochodu o zwykłym rozmiarze może obracać się ponad 1000 razy na godzinę. Co się stanie, jeśli opona zimowa, która jest zbyt gorąca lub zbyt ciężka, pęknie?

Opony zimowe są wykonane z bardziej miękkiej mieszanki gumowej, dzięki czemu nie twardnieją i mogą być używane w niższych temperaturach. Jest to wielka zaleta zimą, ale wada latem, gdy temperatury wzrastają do 50-60oC. Wówczas przyczepność opony zimowej drastycznie spada. Opony zimowe nie są zaprojektowane tak, aby wytrzymać warunki panujące w lecie. Opon zimowych nie powinno się używać latem, ponieważ jest to niebezpieczne i zmniejsza oszczędność paliwa. Piotr Sarnecki (Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego) mówi tak.

Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania lub zmniejszyć jego wysokość, jeśli kierowca spowodował wypadek, prowadząc niesprawny pojazd. W tym przypadku niesprawny oznacza jeżdżący na oponach, które nie są bezpieczne. Może i jeżdżą, ale mają słabe podparcie boczne, większą podatność na poślizgi podczas deszczu i dłuższą drogę hamowania w nagłych wypadkach. Dlatego warto dwa razy zastanowić się nad taką jazdą. Nieodpowiednie opony mogą spowodować więcej szkód niż koszt ich naprawy. Ta zasada jest ponadczasowa i sprawdza się we wszystkich aspektach życia.

Sprawdź 12 kroków jak naprawić uszkodzoną oponę - https://innotyre.pl/12-krokow-jak-naprawic-uszkodzona-opone_pszl.a

Zmiana kół

Nie wystarczy wymienić opony. Ważne jest, aby dbać o nie na co dzień. Należy zwrócić szczególną uwagę na kilka elementów.

Sprawdź kierunek toczenia opon letnich

Podczas montażu opon należy zwracać uwagę na znaki wskazujące prawidłowy kierunek toczenia, a także na zewnętrzną stronę opony. Jest to szczególnie ważne w przypadku stosowania opon kierunkowych lub asymetrycznych. Oponę należy montować zgodnie z oznaczeniem "Outside/Inside" i strzałką na jej ścianie bocznej. Opona zamontowana w odwrotnym kierunku będzie się szybciej zużywać i będzie głośniejsza. Zmniejszy się również przyczepność. Montaż nie jest konieczny w przypadku opon symetrycznych, w których bieżnik jest identyczny na obu końcach.

Upewnij się, że śruby mocujące koła są dokręcone

Koła są narażone na duże obciążenia i mogą się poluzować podczas jazdy. Nie dokręcaj ich zbyt mocno. Zapieczone nakrętki mogą po pewnym czasie stać się trudne do odkręcenia. Czasami zapieczonych nakrętek nie da się odkręcić po pewnym czasie. W takich przypadkach konieczne jest rozwiercenie śrub.

Klucz o odpowiednim rozmiarze jest niezbędny, aby uniknąć uszkodzenia nakrętek. Zaleca się stosowanie klucza dynamometrycznego, aby uniknąć zbyt mocnego dokręcenia gwintów. W przypadku małych i średnich samochodów zaleca się ustawienie klucza dynamometrycznego na 90-120 Nm. W przypadku samochodów typu SUV i terenowych moment obrotowy powinien wynosić 120-160 Nm, a w przypadku samochodów dostawczych lub autobusów 160-200 Nm. Dobrym pomysłem jest lekkie nasmarowanie śrub i sworzni grafitem lub smarem miedzianym przed ich dokręceniem. Pozwoli to uniknąć problemów.

Wyważanie kół

Nawet jeśli masz dwa komplety i nie musisz zakładać opon na koła przed rozpoczęciem sezonu, ważne jest, aby wyważyć koła. Z czasem opony i felgi mogą się odkształcić i przestać toczyć się równomiernie. Przed montażem należy sprawdzić wyważarkę, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku. Dobrze wyważone koło oznacza bardziej komfortową jazdę, mniejsze zużycie paliwa i lepsze zużycie opon.

Ciśnienie kół

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach może powodować problemy z bezpieczeństwem, zwiększać zużycie paliwa i skracać żywotność opon. Zalecane przez producenta ciśnienie w oponach można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Należy pamiętać o dostosowaniu ciśnienia do rzeczywistego obciążenia pojazdu.

Amortyzatory

Najlepsze opony nie gwarantują bezpieczeństwa. Jeśli amortyzatory nie będą działać prawidłowo, nawet najlepsze opony na nic się nie przydadzą. Niesprawny amortyzator może sprawić, że samochód będzie niestabilny i nie będzie miał kontaktu z podłożem. Utrudni to również zatrzymanie samochodu w sytuacji awaryjnej.

Zobacz również

E-mail: sugestia@adssupport.pl

ADSSupport to portal wielotematyczny, na którym znajdziesz szereg cennych porad, informacji i artykułów z różnych dziedzin życia. Zapraszamy!